Elektrolity dla dorosłych – kiedy warto je pić?

0
60
Elektrolity dla dorosłych

Elektrolity, czyli wodne roztwory jonów – atomów pierwiastków posiadających ładunek elektryczny – biorą udział w licznych ważnych procesach biochemicznych zachodzących w naszym organizmie. To właśnie od ich prawidłowego poziomu w dużej mierze zależy nasze samopoczucie oraz harmonijne funkcjonowanie całego organizmu. Niestety zdarza się, że w niektórych sytuacjach gospodarka elektrolitowa może nie być dobrze zrównoważona. Kiedy zatem warto sięgać po elektrolity dla dorosłych?

Upały i nieprzyjemności jelitowe

W trakcie wakacyjnych wyjazdów zdarzają się sytuacje, gdy poziom nawodnienia organizmu znacznie spada. Może to być spowodowane upałami lub nieprzyjemnościami jelitowymi. Oba przypadki wiążą się z utratą dużych ilości wody.

Gdy dokucza nam upał warto sięgnąć po elektrolity dla dorosłych, które pomogą szybko nawodnić organizm i uzupełnić utracone wraz z potem pierwiastki. Z kolei w przypadku nieprzyjemności jelitowych, preparaty rozpuszczalne w wodzie zawierające pierwiastki pomogą uzupełnić wszystkie niezbędne elektrolity, takie jak sód, potas, magnez, wapń. Stanowią one bowiem jeden z czynników odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowego poziomu nawodnienia naszego organizmu.

Z tego powodu warto zawsze mieć w domowej lub w podróżnej apteczce elektrolity do picia – najlepiej w formie łatwo rozpuszczalnych w wodzie musujących tabletek. W przypadku nieodpowiedniego nawodnienia organizmu takie preparaty pomagają szybciej stanąć na nogi i poczuć się lepiej.

Wzmożony wysiłek umysłowy i problemy z koncentracją

Elektrolity, takie jak magnez, w dużym stopniu wpływają też na sprawność i wydajność naszego mózgu. Mogą wspierać pracę układu nerwowego, umożliwiając szybszą i łatwiejszą komunikację między naszymi neuronami. Jeśli więc dużo się uczysz na nadchodzący egzamin lub masz pracę, która wymaga od Ciebie intensywnej pracy umysłowej i kreatywnej, elektrolity dla dorosłych mogą być pomocne, kiedy dopada Cię zmęczenie lub znużenie. Na dłuższą metę okazują się zwykle dużo lepsze niż kolejna kawa.

Warto także pić średnio- lub wysokozmineralizowaną wodę mineralną, a także od czasu do czasu sięgać po przekąski, które stanowią naturalne źródło pierwiastków, takich jak magnez, wapń i potas:

  • kakao i gorzka czekolada
  • suszone owoce: figi, morele
  • świeże warzywa – zwłaszcza pomidory i brokuły
  • orzechy i migdały
  • mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry, twaróg
  • produkty pełnoziarniste: pieczywo razowe, płatki owsiane, muesli

Intensywne treningi sportowe

Do utraty wody, a wraz z nią i elektrolitów, prowadzi też intensywny wysiłek fizyczny. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest tymczasem kluczowe dla optymalnej wydajności organizmu i dla jego bezpieczeństwa w trakcie treningu. Po napoje z elektrolitami warto więc sięgać nie tylko z myślą o osiąganiu wysokich wyników sportowych, ale też – a właściwie przede wszystkim – po to, by w trakcie wykonywania kolejnych ćwiczeń czy przemierzania kolejnych kilometrów w szybkim tempie nie narażać swojego ciała na przeciążenie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here